Bevat Video: Video
Ankeiler: De boostercampagne loopt in volle vaart. Mensen uit het ene na het andere geboortejaar krijgen de oproep om een derde vaccinatie te halen.

- De boostercampagne loopt in volle vaart. Mensen uit het ene na het andere geboortejaar krijgen de oproep om een derde vaccinatie te halen. Maar het blijkt niet altijd even makkelijk om een afspraak te maken. De vraag naar hulp bij digitale problemen neem toe.

Zo hielp Nelly Hofman van het informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek van Tiel de afgelopen tijd al tientallen mensen met hun boosterafspraak . De campagne draait op volle toeren, maar daar kan niet iedereen in meekomen, merkt ze.

"Ik denk dat het goed op stoom is voor iedereen die digitaal vaardig genoeg is om online een afspraak te maken", zegt de helpdeskmedewerker. "Maar ik denk dat er nog een hele grote groep is die nog steeds probeert te bellen en er bij de GGD niet door komt en dus geen afspraak kan maken."

Bekijk de video over de digitale problemen

'Het lukte niet om er doorheen te komen'

Zo verging het ook Frida Jansen die in de bibliotheek een cursus volgt om haar digitale vaardigheden te verbeteren. "Mijn man heeft het telefonisch geprobeerd vorige week dinsdag en woensdag", vertelt zij. "Het lukte niet om er doorheen te komen. Toen hebben we het via de computer geprobeerd. Dat ging in het begin goed maar op het laatst lukte het niet meer."

In de coronatijd verschijnen steeds meer mensen met dezelfde soort problemen bij Hofman aan het loket. "Inloggen met DigiD of het installeren van de app op de telefoon lukt niet", vertelt zij. "Veel mensen willen een coronabewijs op papier. En er zijn heel veel mensen die ├╝berhaupt geen DigiD hebben of het misschien wel hebben maar niet weten wat ze ermee kunnen."

Sms-controle blijkt hardnekkige drempel

Vaak zijn de problemen snel te verhelpen, maar bij het maken van de vaccinatieafspraak doemt een hardnekkige drempel op. "Voor het inloggen heb je sms-controle nodig", vertelt Hofman. "Dat heeft niet iedereen aan staan. Dat ga ik dan samen met de klant aanzetten maar helaas duurt het een week voor dat geactiveerd kan worden."

Met als gevolg dat het maken van een afspraak ook met een week wordt vertraagd. Hofman: "Dan raad ik ze aan om toch te blijven proberen om telefonisch contact te leggen. Ik vind zelf dat die sms-controle er misschien tussenuit had gemoeten als je zoveel mogelijk boosters wilt zetten."

Ook Jansen liep vast op de sms-controle. "Dus hebben we het gewoon weer met de telefoon gedaan", zegt ze. "Toen was het binnen een dag gebeurd."

Zie ook: ons liveblog over de coronacrisis

Deel dit artikel